Activering en gebruik Yris
In Ysis zorgdossier wordt informatie opgeslagen die over de cliënt gaat, maar ook van de cliënt is. Dit betekent dat informatie wat wordt vastgelegd in Ysis, ook inzichtelijk moet zijn voor de cliënt of diens wettelijk vertegenwoordiger. Yris zorgdossier maakt dit mogelijk.
Stap 1: Yris activeren in zorgdossier
Yris kan per cliënt worden geactiveerd onder het ‘Basisgegevens’ tabblad.
Selecteer hier of de cliënt of de wettelijk vertegenwoordiger (indien deze is vastgelegd als contactpersoon bij het ‘Netwerk’ tabblad).
Stap 2: Activeringsbrief
Nadat er op de knop ‘Code aanmaken’ is geklikt, wordt er een activeringsbrief aangemaakt als PDF document.
Deze kan worden uitgeprint en overhandigd aan de cliënt of diens wettelijk vertegenwoordiger.
Deze brief bevat informatie en een code die eenmalig gebruikt kan worden. Hier ziet u een voorbeeld activeringsbrief.
* Let op! De koppelcode in de activeringsbrief is 48 uur geldig.
Stap 3: Ga naar ecd.yris.nl en registreer account
Om Yris te activeren, moet de gebruiker naar de website ‘ecd.yris.nl’ gaan.
Onderaan het inlogmenu kan via de knop ‘Eerst een account aanmaken’, een het registratieproces gestart worden om een Yris-account aan te maken.
Na het invullen van de benodigde gegevens, wordt het account aangemaakt door wederom op de ‘Registreer’ knop te klikken.
De gebruiker krijgt vervolgens een e-mail, op het ingevulde e-mail adres. Door het klikken op de koppeling, wordt deze bevestigd.
*Let op! dit moet binnen 5 minuten
De gebruiker kan vervolgens terug gaan naar het inlogscherm om vervolgens in te loggen met het e-mail adres en aangemaakte wachtwoord.
Vervolgens dient deze de toegezonden sms-code in te voeren, die is ontvangen op het mobiele nummer wat is ingevuld tijdens het registratieproces.
Stap 4: Clientdossier toevoegen
De gebruiker kan op de knop ‘cliëntdossier toevoegen’ drukken, om een cliëntdossier te voegen aan het account.
Hier dient de gebruiker de koppelcode in te voeren die onderaan de activatiebrief te vinden is.
De cliënt of diens vertegenwoordiger is nu ingelogd in Yris en kan klikken op de naam van de cliënt, om het dossier te openen.
Stap 5: Dossierinformatie inzien in Yris
De dossierinformatie die opgevraagd kan worden in Yris is:
- De Tijdlijn: wat is er toegevoegd of gewijzigd in mijn dossier. (rapportages/metingen/ondersteuningsbehoefte
- Het zorgplan: wat is mijn actuele zorgplan? (cliëntbeeld, aandachtsgebieden, ondersteuningsbehoefte en medische basisgegevens)
- Cliëntnetwerk: zie deze pagina voor meer informatie.
Stap 6: Opties menu
Via het opties menu rechtsboven in het scherm, heeft de gebruiker de volgende opties:
- Profiel: hier kan de gebruiker het eigen profiel inzien en eventueel gegevens wijzigen
- Cliëntdossier toevoegen: via deze knop kan er een nieuw cliëntdossier worden toegevoegd middels een nieuwe koppelcode uit een activeringsbrief.
- Uitloggen: via deze knop kan de gebruiker uitloggen.