Meerdere gebruikers Yris
De cliënt of de wettelijk vertegenwoordiger die toegang heeft tot Yris, heeft de mogelijkheid om extra mensen uit het netwerk van de cliënt uit te nodigen zodat zij mee kunnen lezen in het cliëntportaal. Alle uitgenodigden samen vormen het cliëntnetwerk.
Versturen uitnodiging
De cliënt, of de wettelijk vertegenwoordiger, kan extra gebruikers toevoegen via het tabblad ‘Cliëntnetwerk’.
Door op de ‘Uitnodigen’ knop te drukken, wordt er een pop-up venster geopend waarbij de volgende informatie verplicht ingevuld moet worden:
- E-mail adres
- Mobiel nummer
- Soort relatie
Dit ter verificatie van de uitgenodigde gebruiker. Daarnaast moet de cliënt of vertegenwoordiger akkoord gaan met het volgende: ”Ik begrijp dat ik deze persoon voor de rest van het leven van de cliënt toegang verleen tot de cliëntgegevens, tenzij ik de toegang zelf intrek”. Nadat de benodigde informatie is ingevoerd en er akkoord is gegaan met de verklaring, kan de extra gebruiker worden uitgenodigd door op de ‘Uitnodiging versturen’ knop te drukken.
Zodra de uitnodiging is verzonden, ziet de cliënt, of de wettelijk vertegenwoordiger detailinformatie van de uitgenodigde gebruiker. De naam van de uitgenodigde gebruiker wordt pas zichtbaar indien deze het account heeft aangemaakt.
De status van de uitgenodigde gebruiker kan het volgende zijn
- Uitgenodigd
- Uitnodiging verlopen
- Actief
- Geen toegang
Uitgenodigde gebruiker
De uitgenodigde krijgt een e-mail met daarin een *link om de uitnodiging te accepteren (Status = Uitgenodigd).
Zodra deze in de e-mail op de link ‘Uitnodiging accepteren’ klikt, wordt er een nieuwe pagina geopend waarbij de uitgenodigde een account aan kan maken onderaan het inlogmenu via de knop ‘Registreer’. Indien de uitgenodigde al een account heeft kan deze middels het reeds aangemaakte gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Na het registreren van het account, krijgt de uitgenodigde een e-mail om het adres te bevestigen. Let op! Deze koppeling vervalt binnen 5 minuten.
* Deze link is 48 uur geldig, daarna verloopt de uitnodiging uit veiligheidsoverwegingen (Status = Uitnodiging verlopen).
Indien de uitnodiging na 48 is verlopen, kan de uitnodiging opnieuw worden verzonden door de cliënt/vertegenwoordiger in het clientportaal door op te klikken en daarna ‘Uitnodiging opnieuw versturen’ te selecteren.
Na het inloggen, of registreren+uitnodiging accepteren, heeft de uitgenodigde toegang tot het cliëntdossier in Yris (Status = Actief). Het e-mailadres en telefoonnummer waarmee de gebruiker is uitgenodigd moet overeenkomen met het e-mailadres en telefoonnummer waarmee de gebruiker inlogt, anders krijgt de gebruiker geen toegang tot het cliëntdossier.
De cliënt of wettelijk vertegenwoordiger kan te allen tijde de toegang van de gebruikers in het cliëntnetwerk intrekken door de te selecteren naast de gebruiker en vervolgens de ‘Toegang intrekken knop’ aan te klikken (Status = Geen toegang).
Voorwaarden
De cliënt of wettelijk vertegenwoordiger kan maximaal 20 extra gebruikers uitnodigen. Het limiet van 20 is het totaal van de uitgenodigde gebruikers (ook als de uitnodiging is verlopen) en actieve gebruikers (gebruikers die de uitnodiging hebben geaccepteerd).
Een overzicht van de gebruikers in het cliëntnetwerk is ook terug te vinden in het zorgdossier.
Indien de toegang van de cliënt of wettelijk vertegenwoordiger wordt ingetrokken vanuit het zorgdossier (primaire gebruiker), wordt de toegang van alle andere gebruikers in het cliëntnetwerk (secundaire gebruikers) ook tijdelijk ingetrokken. Wanneer een nieuwe primaire gebruiker toegang heeft gekregen, kan deze persoon de secundaire gebruikers opnieuw toegang geven door op te klikken en vervolgens “Toegang geven” te selecteren.
Indien de cliënt is overleden, wordt 2 weken na datum van overlijden de toegang van de cliënt of wettelijk vertegenwoordiger, en alle gebruikers in het cliëntnetwerk, tot het cliëntdossier in Yris ingetrokken.
Er kan geen tweede uitnodiging verstuurd worden met dezelfde email adres of telefoonnummer. Mocht men een typfout maken, dan moet er contact gezocht worden met Support van Gerimedica