Selecteer een pagina

Episoden/ behandelplannen

Binnen Ysis is een episode een manier om structuur te brengen in de decursus/verslaglegging. Een episode is een actueel gezondheidsprobleem en is disciplinespecifiek. 

Door verslagen te koppelen aan episoden kunnen de aantekeningen selectief teruggelezen worden (bijvoorbeeld alleen de aantekeningen over decubitus). Ook ziet een waarnemend collega aan de lijst episoden in één oogopslag wat de actuele problemen zijn bij deze patiënt. Iedere patiënt heeft altijd de episode “algemeen”, deze episode is bedoeld voor aantekeningen die niet aan een specifieke episode zijn gekoppeld, vaak kleine zaken van voorbijgaande aard; bijvoorbeeld een eenmalig advies.

De episode is daarnaast voor de paramedici de plek, met name in de eerstelijn, om de monodisciplinaire doelen vast te leggen voor de cliënt. In Inrichting Ysis staan voorbeelden van episoden.

Verslaglegging tabblad Episoden/ behandelplannen filteren

De geschreven verslaglegging is te filteren door een episode aan te vinken. Alleen de verslaglegging die gekoppeld is aan de gekozen episode is dan zichtbaar. Het is mogelijk om verslaglegging te filteren door episodes van verschillende disciplines te combineren. In onderstaand voorbeeld is de verslaglegging gefilterd van de episode ‘Eten en drinken’ onder logopedie en ‘Slikproblemen’ van de medische discipline.

Aanmaken van een episode/ behandelplan

Het aanmaken van een episode kan op twee manieren.

  • Via verslaglegging. Er kan onder het nieuwe verslag een keuze worden gemaakt uit al bestaande episode(n) of ‘nieuwe episode’ of ‘nieuw behandelplan’ (terminologie is afhankelijk van discipline). Als er door de beheerder een voorkeurslijst is ingericht zal deze verschijnen op het moment dat dit vinkje wordt gezet. Kies dan een episode uit de lijst. Ook is het mogelijk om zelf een episode te typen.

  • Door op het monodisciplinaire tabblad via de  een nieuwe episode/behandelplan aan te maken.

De naam van het behandelplan is de episode naam die ook op tabblad verslag getoond wordt. Het hoofddoel wordt getoond onder  achter de naam van de episode op het verslag tabblad.

Als er een subdoel is aangemaakt, opent automatisch een nieuw invulveld voor een volgend subdoel. Subdoelen kunnen tussentijds afgesloten worden en de voortgang door middel van de slider inzichtelijk gemaakt worden.

Wijzigen, volgorde bepalen of afsluiten van episoden

Door op het monodisciplinaire tabblad in het subtabblad episoden/behandelplannen op   te klikken is het mogelijk de episode te hernoemen, informatie aan te vullen, nadere hoofd- en subdoelen toe te voegen en te verwijderen, of de episode af te sluiten.

Binnen het tabblad van de eigen discipline kan de volgorde van de episoden bepaald worden. Door op naast de episode te klikken verplaats je de episode naar boven of naar beneden tot de gewenste volgorde bereikt is.

Een episode wordt afgesloten door op  te klikken. Bij het afsluiten wordt er gevraagd om een eindevaluatie en een einddatum. De afgesloten episode/behandelplan blijft zichtbaar onder ‘Historie’. Deze verdwijnt in het overzicht op het tabblad verslag, maar de onderliggende verslaglegging blijft te allen tijde zichtbaar.

Een afgesloten episode kan op elk moment weer heropend worden door op  te klikken, of wanneer een episode met dezelfde naam bij de desbetreffende cliënt wordt gestart. De ‘oude’ verslaglegging is dan nog steeds of weer gekoppeld aan deze episode. Ook kan er nieuwe verslaglegging aan de episode worden gekoppeld.