Selecteer een pagina

Administratieve discipline

In Ysis bestaat de mogelijkheid om een medewerker de discipline ‘Administratie’ toe te kennen. Dit is voor medewerkers die zelf niet bij de behandeling van cliënten zijn betrokken. Denk hierbij aan applicatiebeheerders of medewerkers van de cliënten- of financiële administratie. Zij hebben wel toegang tot Ysis nodig, maar hoeven geen inhoudelijke dossierinformatie te zien of toe te voegen.

Rollen waarvoor de administratieve discipline geschikt is

  • Applicatiebeheerder: Deze gebruikers kunnen vanuit hun rol gebruik maken van deze discipline, waarschijnlijk met een uitgebreid aantal autorisaties. Zo kunnen ze ook meelezen met verslaglegging, meetinstrumenten, enz. Wanneer de autorisatie “beheer” is toegekend, kunnen zij alle functionaliteiten die daartoe behoren uitvoeren. Het testen van nieuwe functionaliteiten  kan alleen uitgevoerd worden binnen de discipline waarvoor deze gebouwd zijn, dus vallen buiten de administratieve discipline.
  • Medewerker bewonersadministratie: Deze groep gebruikers heeft over het algemeen geen beheerrechten. Zij maken dossiers aan (muteren) en vullen een aantal gegevens in in het administratieve tabblad. Ook kunnen zij bijv. het zorgtraject al starten. Zij voegen geen inhoudelijke informatie (verslagen) aan het dossier toe. Wel kan het zijn dat zij ook al documenten aan het dossier willen toevoegen, zoals bijvoorbeeld een overdracht of een indicatiebesluit.
  • Medewerker financiële administratie: zij hebben bijvoorbeeld. te maken met validatiefouten bij het afhandelen van zorgtrajecten of eerstelijns verrichtingen. Om deze te kunnen corrigeren moeten zij verrichtingen of zorgactiviteiten kunnen aanpassen. Over het algemeen gebruiken zij de financiële modules van Ysis en komen zij alleen in bovengenoemde scenario’s in de basisapplicatie.

Rollen waarvoor de discipline niet geschikt is

Functionarissen die rechtstreeks betrokken zijn bij de behandeling van de cliënt vallen wat ons betreft onder een van de behandeldisciplines en niet onder de administratieve discipline. Voorbeelden hiervan zijn doktersassistenten of medewerkers die intakes doen van mogelijke revalidatie-cliënten in het ziekenhuis. Zij hebben wel degelijk een behandelrelatie en hebben dus ook een account nodig (met eventuele beperkingen in autorisaties) van een van de disciplines.

Berichten

Het is voor de administratieve discipline mogelijk om berichten te sturen. Omdat de administratieve discipline geen behandelrelatie heeft, is het niet mogelijk om het berichtenverkeer van andere disciplines te bekijken. Ook is het hierdoor alleen mogelijk om berichten te versturen vanuit ‘Acties’ en niet vanuit het decursus/ verslag formulier.

Documenten beheren

Het is mogelijk om een medewerker van de administratieve discipline de autorisatie ‘Documenten beheren voor alle disciplines’ te geven. Deze is bedoeld voor bijvoorbeeld medewerkers van het paramedisch secretariaat, omdat zij soms voor meerdere disciplines documenten toevoegen. Dit geldt echter ook voor de eerder genoemde medewerker van de cliëntadministratie die een administratief account heeft.