Selecteer een pagina

PREM

De PREM is een gestandaardiseerde vragenlijst om klantervaringen in de zorg te meten, te analyseren en te rapporteren. Het meten van kwaliteit van de behandeling via evaluatie door de klant wordt in toenemende mate vereist door de zorgverzekeraars.

In Ysis wordt deze methodiek ondersteund door middel van een integratie met MediQuest, Qualizorg of QDNA. Deze integratie kan GeriMedica voor de organisatie inrichten. De gegevens die aangeleverd moeten worden verschillen per integratiepartner.

Activeren PREM

Wanneer de integratie met de PREM leverancier is ingericht, kan in het dossier (voor of tijdens de behandeling) aangegeven worden of de patiënt toestemming heeft gegeven voor deelname aan de PREM. Na de behandeling wordt dan automatisch de cliënt benaderd met een vragenformulier.

Deze functie is beschikbaar voor de disciplines fysiotherapie, logopedie, ergotherapie en diëtetiek.

  1. In het tabblad ‘Aanmelding’ staat een vinkje ‘Toestemming voor PREM’. Als dit wordt geselecteerd verschijnen enkele aanvullende velden.
  2. Er kan aangegeven worden of de cliënt online of schriftelijk de vragenlijst wil invullen, default staat online geselecteerd. Voorwaarde voor online is dat het email adres ingevuld moet zijn bij de persoonsgegevens op het tabblad Admin. Voor schriftelijk moet het adres zijn ingevoerd. Voor aanlevering moet de zorgvraag tenminste twee verrichtingen bevatten.
  3. Indien het een chronische behandeling betreft (langer dan 12 maanden), vink dan het vakje ‘Chronisch’ aan. In dit geval wordt er eens per 12 maanden een PREM verstuurd, en niet alleen als de zorgvraag wordt beëindigd. Hiervoor moeten wel minstens 15 verrichtingen zijn geregistreerd. Als de chronische zorgvraag uiteindelijk wordt beëindigd, controleert Ysis of er al een PREM is verstuurd dit jaar. Zo niet, dan wordt dit alsnog verstuurd zoals hieronder bij ‘Einde behandeling’ is beschreven.
  4. Zorg dat de coördinerend behandelaar geselecteerd is. Alleen behandelaren waarbij een AGB code is ingevuld in het gebruikersaccount kunnen hier gekozen worden.

Na een (succesvolle) aanlevering bij de PREM leverancier wordt er een aantekening gemaakt in het dossier. Deze is terug te vinden op het tabblad Verslag, bij ‘Systeem’ en vervolgens ‘Signaleringen’. Deze aanlevering vindt iedere nacht plaats. 

Einde behandeling

Nadat er een einddatum van de zorgvraag is ingevuld, wordt door Ysis automatisch de gegevens van deze cliënt aangeleverd bij de integratiepartner. De einddatum kan worden ingevuld op het tabblad Admin, subtabblad Eerstelijnszorg.

Zodra de gegevens van de cliënt zijn aangeleverd, wordt in het Aanmeldingsformulier het resultaat getoond van de laatste aanlevering.

De coördinerend behandelaar ontvangt een Ysis bericht als het versturen van de PREM mislukt. In het bericht staat dat de cliënt niet kon worden aangemeld voor de PREM met daarbij de reden die we vanuit de PREM leverancier ontvangen.

Als de zorgvraag meer dan 60 dagen geleden is beëindigd wordt geen aanlevering meer gedaan aangezien de behandeling dan te lang geleden is voor een kwaliteitsmeting.