Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Selecteer een pagina

Tarievenimport: sjablonen eerstelijns paramedische zorg (GDS)

Inleiding

Zoals in dit artikel staat beschreven is het mogelijk om voor de zorgverzekeraarstarieven, organisatietarieven en de cliënttarieven via een Excel-bestand te importeren. Details rondom de sjablonen en de werkwijze van importeren zijn hieronder beschreven.

Per tarieftype is er een importsjabloon beschikbaar:

  • Download hier het sjabloon voor de zorgverzekeraarstarieven.
  • Download hier het sjabloon voor de organisatietarieven.
  • Download hier het sjabloon voor de  cliënttarieven.

Werkwijze importeren tarieven

1. Download het juiste sjabloon en vul deze conform de opmaak;
2. Vul het bestand met de juiste gegevens;
3. Controleer het bestand op juistheid en volledigheid;
4. Upload het bestand in Ysis financieel;
5. Validatie door Ysis m.b.t de geïmporteerde tarieven.

Afhankelijk van het type sjabloon, zijn de volgende kolommen van toepassing:

Uzovicode Bestaat uit cijfercombinatie van vier cijfers
Organisatienaam Naam van de organisatie die de organisatiefactuur ontvangt
Prestatiecode Vul hier de prestatiecode in
Vanaf De startdatum als dd/mm/jjjj of dd-mm-jjjj
Tot en met De einddatum als dd/mm/jjjj of dd-mm-jjjj*.
Tarief Het tarief met een komma voor de decimalen. In het sjabloon zal een euro teken zichtbaar worden, dit is geen probleem. Vul deze niet zelf handmatig in.
PCL De code prestatiecodelijst, in 3 cijfers**

*Let op: vul hier de periode in waarvoor de tarieven geldig zijn. Voer nooit tarieven in voor meerdere jaren, deze kunnen alleen handmatig verwijderd worden.

**De prestatiecodelijsten en hun prestaties worden gepubliceerd op deze website van Vektis. Deze lijsten staan in Ysis. Voor de eerstelijns paramedische zorg in Ysis zijn de volgende prestatiecodelijsten relevant:

  • 073: Fysiotherapie
  • 074: Oefentherapie
  • 075: Huidtherapie
  • 076: Diëtetiek
  • 077: Ergotherapie
  • 078: Logopedie
  • 079: Gecombineerde leefstijlinterventie (GLI)
  • 080: Podotherapie
  • 081: Overige GDS

Let op: De ‘eenheid’ per prestatie kan niet ingevuld worden. Deze wordt overgenomen uit de prestatiecodelijst, net als de omschrijving. Dit om eventuele fouten te voorkomen.
Dus bijvoorbeeld:
073 – 1000 – Individuele zitting reguliere fysiotherapie – Per keer
077 – 5000 – Individuele zitting ergotherapie – Per kwartier

Organisatietarieven en cliënttarieven

Het importeren van de organisatietarieven en cliënttarieven gaat op dezelfde manier als de zorgverzekeraarstarieven. In het importsjabloon zijn er echter een aantal verschillen:

Organisatietarieven: de eerste kolom in het sjabloon is bedoeld voor de naam van de organisatie waarvoor het tarief is.
Cliënttarieven: is dit sjabloon is er een kolom minder beschikbaar. De kolom UZOVI/Organisatie ontbreekt.

Let op: ook voor de organisatie- en cliëntarieven wordt de eenheid overgenomen uit de prestatiecodelijst.

Format sjablonen en opmaak

Gebruik de sjablonen zoals deze zijn  opgebouwd en bewerk de opmaak niet, dit geeft problemen met uploaden. Wanneer er gegevens gekopieerd worden uit een ander bestand, maak dan, bij het plakken van de informatie, gebruik van de optie: “Aanpassen aan doelopmaak”/ “Alleen tekst behouden”/ “alleen waarden” (het is afhankelijk van het gebruikte programma hoe deze optie heet). 
Wij hanteren het volgende format:

  • Codes van type ’tekst’

  • Data van type ‘datum’

  • Bedragen van type ‘valuta’

    Goed om te weten: 

  • Alleen een .xlsx bestand kan worden ingelezen;
  • De kolommen dienen in de volgorde van het sjabloon te blijven staan;
  • De kolomtitels mogen niet aangepast worden;
  • Wanneer voor een bepaalde UZOVI-code de geldigheidsperiode gelijk is aan een reeds bestaande periode, dan zal de bestaande periode overschreven worden met het nieuwe tarief. Gedeeltelijke overlap is echter niet toegestaan: er zal dan een foutmelding getoond worden bij het importeren;
  • Wanneer u rijen met gegevens wilt verwijderen uit de xlsx, selecteer dan de rij met de linker muisknop en kies de optie “regels verwijderen”. Gebruik liever niet de Backspace of Delete knop om cellen leeg te maken: er blijft anders opmaak achter en dit zal het inlezen bemoeilijken.

Validatie

Na het inlezen van de tarieven wordt een pop-up getoond met het resultaat van de import. Eventuele fouten worden hier ook getoond, met de reden van uitval.