Rapportages Ysis Behandeldossier
Via de functie Rapportage is het mogelijk om overzichten te genereren. De mogelijkheid om rapportages te genereren is een autorisatie in het gebruikersbeheer.
Klik in de navigatiebalk op en selecteer Rapportage.
Admin rapportage
De admin rapportage toont voor geselecteerde afdelingen de administratieve gegevens van cliënten die op de peildatum ingeschreven staan.
BOPZ rapportage
Er kunnen twee verschillende overzichten gegenereerd worden:
- Vrijheidsbeperkende maatregelen (VBM’s)
- Verzet tegen verblijf
Standaard wordt een periode van drie maanden geselecteerd met als einddatum de eerste dag van de volgende maand. Het is mogelijk om een andere periode te selecteren.
Onder ‘Afdeling’ worden alle als BOPZ-aangemerkte afdelingen getoond. De afdelingen waaraan de ingelogde gebruiker gekoppeld is zijn automatisch aangevinkt. Dit kan naar wens worden aangepast.
Met de knop ‘Genereren’ wordt een bestand (.xls) gedownload met de gevraagde informatie.
Overzicht vrijheidsbeperkende maatregelen (VBM)
De rapportage laat zien welke VBM’s in de geselecteerde periode zijn ingezet, ook als deze VBM’s inmiddels zijn gestopt (te herkennen aan de stopdatum) of als de cliënt in deze periode is verhuisd of overleden (te herkennen aan de datum die onder ‘Mutatiedatum’ staat). Als de verhuizing binnen de geselecteerde periode heeft plaatsgevonden kan het dus zijn dat de VBM zowel op de oude als op de nieuwe afdeling wordt getoond. Op de oude afdeling zal dan in de kolom ‘Mutatie’ de verhuisdatum te zien zijn. Deze rapportage toont de VBM’s van de ingeschreven cliënten over de geselecteerde periode. Hieronder volgt per kolom de toelichting:
- VBM zwaarte: bij het starten van een VBM moet aangegeven worden welke zwaarte toegekend wordt aan de betreffende VBM. Dit is gebaseerd op de ‘Alternatieven bundel vrijheidsbeperking’ van Vilans.
- VBM status: hier wordt aangegeven met welke juridische status de VBM is ingezet. Dit wordt ook toegelicht in de het kader eronder. Strikt genomen hoeft de VBM akkoord niet gemeld te worden omdat dit juridisch gezien geen VBM is. Maar omdat bij veel organisaties toch de behoefte bestaat een overzicht te genereren van alle ingezette fysieke VBM’s (ongeacht met welke juridische status), is er voor gekozen om ook de VBM akkoord op te nemen in dit overzicht.
- Laatste evaluatie: hier wordt alleen de laatste evaluatie gemeld. Eerdere evaluaties kunnen teruggevonden worden bij het icoontje Historie behorende bij de VBM.
- Einddatum: deze datum geeft aan wanneer de VBM is gestopt.
- Mutatiedatum: deze datum geeft –in de geselecteerde periode- een eventuele verhuizing, ontslag of overlijden weer.
Indien een cliënt met VBM’s verhuist naar een andere Bopz-aangemerkte afdeling, dan zullen de VBM’s in het rapportage overzicht zichtbaar worden bij de nieuwe afdeling.
Overzicht Verzet tegen verblijf
Toelichting op enkele kolommen van de rapportage:
- Startdatum: dit is de datum waarop de onvrijwillige opname (IBS, VM of MVV) is gestart.
- Einddatum: dit is de datum waarop de onvrijwillige opname is beëindigd.
- Datum afloop: dit is de officiële datum waarop de onvrijwillige opname afloopt.
- Mutatie behandeling: deze datum geeft –in de geselecteerde periode- een eventuele verhuizing of overlijden weer.
Indien een cliënt met een onvrijwillige opname verhuist naar een andere afdeling, zal deze cliënt niet verschijnen in het overzicht, gegenereerd via de Rapportage functie. Ook in tabblad Juridisch/Juridische status is het veld leeg. Wel is de oude informatie terug te vinden bij het icoontje Historie. Achterliggende gedachte hierbij is dat bij een verhuizing opnieuw beoordeeld moet worden of er nog een indicatie is voor een onvrijwillige opname.
Wzd rapportage
Lees hier meer over deze rapportage.
Eerstelijnszorg rapportage
De behandelaar kan opgeven over welke periode de eerstelijnszorg rapportage gegenereerd moet worden. De rapportage geeft een totaaloverzicht van de geregistreerde eerstelijnszorg over de gekozen periode. Het deel van de geregistreerde zorg dat inmiddels is gedeclareerd via Ysis Financieel is voorzien van het toegekende tarief. Op deze manier kan de behandelaar, of behandelmanager inzicht krijgen in de gegenereerde omzet per periode, discipline, afdeling of medewerker.
Het rapport bevat onder andere een kolom ‘Niet declareerbaar’. Deze kolom geeft aan of geregistreerde verrichtingen zijn gemarkeerd als niet declareerbaar.
Eerstelijnsverblijf rapportage
Dit rapport genereert een overzicht van ELV registraties die binnen een geselecteerde periode vallen.
Wanneer er tijd is geregistreerd naast het ELV verblijf, dan wordt er een overzicht gegenereerd met de volgende data:
- Alle ELV periodes die een start- en/of einddatum hebben die tussen van en tot ligt EN waar er registraties zijn gedaan in de ELV verblijf.
- Alle geregistreerde ELV registraties in de geselecteerde van-tot periode
- Let wel: als een ELV verblijf geen registraties heeft dan wordt het verblijf niet getoond in dit rapportage.
Hulpmiddel rapportage
Hier is het mogelijk om een overzicht te genereren van alle ingezette hulpmiddelen.
Standaard worden alle ingeschreven cliënten op de geselecteerde afdelingen meegenomen in de rapportage, en wanneer het vinkje ‘Inclusief uitgeschreven patiënten’ geselecteerd is worden ook de uitgeschreven cliënten meegenomen.
Zorginhoudelijk rapportage
Hier is het mogelijk om overzichten te genereren met betrekking tot verschillende zorginhoudelijke gegevens van cliënten op de geselecteerde afdeling(en).
Hierbij valt te denken aan een overzicht van beleid, waarschuwingen of de reden van inschrijving.
Actuele adviezen
Het is mogelijk om een overzicht te genereren (en eventueel te printen) van de actuele adviezen. Er kunnen alleen adviezen worden opgevraagd voor afdelingen waarvoor je geautoriseerd bent. Redenen voor het genereren van een adviesrapportage kunnen zijn:
- Als voedingsassistente de actuele voedingsadviezen van alle cliënten op één afdeling in één lijst zien
- Als auteur van adviezen (bijv. een fysiotherapeut van een transferadvies) kan ik in één oogopslag zien welke actuele adviezen voor mijn cliënten zijn opgesteld.
- De opmaak en afbeeldingen in de actuele adviezen worden getoond.
- Eventueel kan een overzichtslijst worden uitgeprint, maar dat hoeft natuurlijk niet!