Selecteer een pagina

COVID-19-vaccinatieregistratie

In samenspraak met het RIVM is een meetinstrument toegevoegd aan het behandeldossier (beschikbaar voor de verpleegkundige en medische discipline) om de registratie van COVID-19-vaccinaties te ondersteunen.

Binnen Ysis kun je eenvoudig de vaccinaties van cliënten registreren. Deze gegevens worden vervolgens automatisch doorgestuurd naar het RIVM, mits de cliënt hiervoor toestemming heeft gegeven. Het is wettelijk verplicht om de vaccinatiedata te delen met het RIVM, tenzij de cliënt expliciet bezwaar maakt.

Wat gebeurt er met de gegevens?

Zodra de vaccinatie is geregistreerd en het vinkje bij ‘Toestemming doorgifte RIVM’ is aangevinkt, wordt de registratie automatisch in batches naar het RIVM verzonden. Dit proces blijft doorlopen totdat de toestemming door de cliënt of de zorginstelling wordt ingetrokken. Deze actie hoef je bij een volgende vaccinatieronde dus niet opnieuw uit te voeren.

Wat moet je nog doen?

Hoewel de aanlevering automatisch verloopt, hebben wij expliciet de opdracht van jouw organisatie nodig om deze data te versturen aan het RIVM zolang de wettelijke verplichting blijft bestaan, ook als dit eerder al is gebeurd. Dit kun je eenvoudig doen door een bericht te sturen naar support@gerimedica.nl.

Instructie invullen meetinstrument

Een aantal dingen om rekening mee te houden:

  • Er dient een AGB code ingevuld te zijn op het Beheer scherm in Ysis Behandeldossier.
  • Indien er meerdere AGB code’s zijn ingevuld voor een organisatie moet de gebruiker bij het invoeren van de registratie kiezen welke AGB code er wordt gebruikt. Hier zijn alleen cijfers te zien, dit behoeft dus misschien enige instructie.

Bij ‘Vaccinnaam’ is het mogelijk het toegediende vaccin te selecteren:

Bij ‘Batchnummer’ kunt u kiezen uit de batchnummers die door het RIVM aan ons zijn doorgegeven.

Het veld ‘Boostervaccinatie/herhaalprik’ hoeft vanaf het najaar 2024 niet meer ingevuld te worden.

*) Het landelijk register wordt aangeduid met CIMS: covidvaccinatie informatie- en monitoringsysteem

Vaccinatieregistratie niet zichtbaar bij RIVM

Het kan voorkomen dat de COVID-vaccinatie-registratie in Ysis niet kon worden verwerkt door het RIVM. In dit geval dient de registratie opnieuw te worden verzonden. Dit kan door de applicatiebeheerder worden gedaan door het meetinstrument te bewerken. 

 Klik op het potloodje om het meetinstrument te bewerken.

  1. Deselecteer het vinkje dat toont achter ‘Registratie doorgestuurd naar het RIVM?’.
  2. Sla het meetinstrument opnieuw op.

Door het verwijderen van dit vinkje zal de registratie diezelfde avond opnieuw worden aangeboden bij het RIVM.

Let op: Het is alleen mogelijk het laatst aangemaakte meetinstrument te bewerken. Als de registratie van de eerste vaccinatie opnieuw moet worden verzonden, adviseren wij een geheel nieuwe registratie aan te maken en de oude te verwijderen.