Selecteer een pagina

Veelgestelde vragen UPCARE

  • Welke patiënten komen in aanmerking voor deelname?

Patiënten bij wie er een verdenking is op een lage luchtweginfectie.
o Patiënten (>70 jaar) van afdelingen somatiek, psychogeriatrie, GRZ en eerstelijnsverblijf.
o Exclusiecriteria staan vermeld in het inclusieformulier (recent antibioticagebruik, recente andere infectie, terminale/palliatieve zorg en niet-behandelbeleid)

 

  • Welke woorden veroorzaken een pop-up?

Woorden gerelateerd aan een onderste luchtweginfectie.
o Triggerwoord(en) in het conclusie-/overweging-veld –> pop-up verschijnt.
o De pop-up verschijnt niet als de cliënt is afgemeld voor het onderzoek.
o Verschijnt de pop-up onterecht niet? Neem contact op met upcare@vumc.nl

 

  • Ik heb het inclusieformulier ingevuld maar ik zie geen vragenlijsten op de timeline, klopt
    dat?

Waarschijnlijk is het inclusieformulier alleen tussentijds, en niet definitief opgeslagen.
Tips voor inclusieformulier:
o Als de toestemmingsverklaring nog niet getekend is: kies bij vraag 5 optie 2.
o Altijd definitief opslaan na het invullen. Daardoor worden de vragenlijsten ingepland op de timeline.

  • Waar kunnen we een lege toestemmingsverklaring vinden?

In het optie menu onder Brief maken (er bestaan aparte versies voor de vertegenwoordiger en bewoner).

 

  • Mag de arts of het secretariaat de naam van de patiënt invullen op de toestemmingsverklaring als de patiënt dit vergeten is?

Kan de patiënt schrijven?
o Ja: de patiënt vult alle velden zelf in.
o Nee: een getuige (bijv. iemand van de zorg) vult de velden in + parafeert + dateert.
Dit is een eis omdat het onderzoek onder de Wet Mensgebonden Onderzoek (WMO) valt.

 

  • Op het tweede blad van de toestemmingsverklaring staat vermeld: Naam onderzoeker (of diens vertegenwoordiger). Moet dit ondertekend worden door de arts?

Ja, de arts die toestemming heeft gevraagd aan de patiënt / vertegenwoordiger is degene die ondertekent (en vult daar alle velden zelf in).

 

  • Ik heb het inclusieformulier opgeslagen. Waar kan ik de eerste vragenlijst (T0-formulier) vinden?

Vragenlijsten zijn te vinden op de timeline/bij de behandelafspraken van de patiënt, of in de behandelafspraken van de behandelend arts.
Openen:
o Dossier patiënt –> timeline box (rechts onderin) –> druk in de opties bij het timeline item op het vinkje.


o Behandelafspraken patiënt / arts –> timeline item –> dubbelklikken op het vinkje.

Formulier al eens tussentijds opgeslagen?
o Wetenschapstabblad –> druk op het icoontje achter het formulier.

 

  • De pop-up van UPCARE verschijnt niet, maar verwacht ik wel, wat nu?

Controleer het volgende:

  • Doet de afdeling waar de client op ingeschreven is mee aan het onderzoek? Dit kan nagevraagd worden bij de applicatiebeheerder van de organisatie of de contactpersoon van het onderzoek. Als zij het niet weten kan dit nagevraagd worden via upcare@vumc.nl
  • Is de bewoner afgemeld voor deelname aan het onderzoek (opt-out)? Dit is zichtbaar onder het tabblad wetenschap.
  • Is de pop-up eerder verschenen in de afgelopen 28 dagen waarbij LATER of NU is gekozen? Kijk in het tabblad wetenschaps of de timeline van de bewoner of hier een formulier staat.
  • Is er een gestructureerd verslag gebruikt met een triggerwoord zoals “pneumonie” of “OLWI” in de conclusie of overweging? 
    • NB: “luchtweginfectie” doet het niet, omdat het hier ook om een bovenste luchtweginfectie zoals verkoudheid kan gaan (dat zou een onterechte pop-up geven).
    • Zijn er leestekens (anders dan . , ! ?) gebruikt? Door een  of / direct aan het triggerwoord verschijnt de pop-up niet.
  • Is de pop-up of browser afgesloten zonder een keuze te maken? Dit heeft hetzelfde effect als annuleren. Bij een nieuw verslag verschijnt de pop-up weer.

Indien bovenstaande controles uitgevoerd zijn, maar de oorzaak is niet gevonden, laat dan de applicatiebeheerder van uw organisatie dit navragen via het klantenportaal. De applicatiebeheerder heeft hiervoor nodig: “naam patient”+ “datum/tijdstip verslag” en benoem hier UPCARE even bij.