Selecteer een pagina

Ysis Financieel: Generalistische Basis GGZ (oude stijl)

De declaratie voor de Generalistische Basis GGZ (GBG) is ondergebracht in de Ysis Financieel module. Na het inloggen verschijnt het overzichtsscherm. Het hoofdmenu voor de Generalistische Basis GGZ heeft de tabbladen Overzicht, Declareren, DIS aanlevering, Rapportage, Beheer en Help. De verschillende tabbladen worden hier beschreven.

Let op: deze functionaliteit betreft de behandeltrajecten tot en met 31 december 2021. Declareren volgens het zorgprestatiemodel volgt op een later moment.

Overzichtsscherm

Het scherm ‘Overzicht’ toont een overzicht van alle behandeltrajecten per status. Dit is tevens het startscherm nadat wordt ingelogd.

Wanneer een statusregel wordt geselecteerd, wordt een lijst getoond met alle behandeltrajecten die voldoen aan de gekozen status. Voor ieder behandeltraject worden de volgende velden getoond:

  • Naam: naam van de patiënt;
  • Verwachte prestatie: de verwachte prestatie (indien ingevuld);
  • Geleverde prestatie: de geleverde prestatie (indien ingevuld);
  • Begindatum: de begindatum van het behandeltraject;
  • Einddatum: de einddatum van het behandeltraject (indien ingevuld);
  • Behandelcomponenten: het aantal geregistreerde behandelcomponenten binnen het behandeltraject;
  • Acties: de mogelijke acties op basis van de huidige status
Behandeltraject accorderen

Wanneer het behandeltraject is gesloten in Ysis Behandeldossier, door het invullen van de einddatum en er directe tijd is geregistreerd, kan het behandeltraject klaargezet worden voor declaratie. 

1. Ga in het Overzicht scherm en klik op de status Gesloten.
2. Klik achter de regel van het betreffende behandeltraject op ‘Accorderen’. Op het moment van accorderen worden er validaties uitgevoerd op persoons- en verzekeringsgegevens, als ook op het behandeltraject:

  • Is het behandeltraject aangevinkt als declarabel?
  • Is de sluitreden ingevuld?
  • Is de hoofdbehandelaar ingevuld?
  • Is de geleverde prestatie gekozen?
  • Is er directe tijd geregistreerd?

3. Als aan alle validatieregels is voldaan, verandert de status van het behandeltraject van Gesloten naar Geaccordeerd. Op dit moment wordt er een notificatie naar Ysis Behandeldossier gestuurd, zodat het behandeltraject wordt gesloten.

Declareren

Dit scherm bevat de mogelijkheid om declaraties in te dienen. Tevens toont dit scherm een overzicht van eerder uitgevoerde declaraties. Het bestaat uit de menu items Declareren, Tarieven en Retourbestand.

Declareren aan zorgverzekeraar

Alleen behandeltrajecten die status Geaccordeerd hebben en waarvoor bij ‘Soort betaler’ in Ysis Behandeldossier ‘Verzekeraar’ is gekozen,  komen in aanmerking voor declaratie.

1. Vul een start- en einddatum in en klik op ‘Aanmaken’. Nu worden de behandeltrajecten die gestart zijn binnen deze periode meegenomen in het declaratiebestand. De velden ‘Boekjaar’ en ‘Periode’ zijn alleen relevant voor de Financiële Export, indien die gebruikt wordt. Standaard worden deze velden automatisch gevuld met het huidige jaar en de huidige maand, maar deze zijn velden handmatig aan te passen.

Met de knop ‘Aanmaken’ worden de facturen voor de zorgverzekeraar aangemaakt en verzonden, wanneer de integratie met Vecozo aanstaat. Er wordt per verzekeraar een declaratiebestand aangemaakt.

2. Zodra een behandeltraject ter declaratie is aangeboden, wordt de status van het traject gewijzigd in Gedeclareerd.
3. Door op de factuurregel te klikken is te zien welke trajecten er zijn aangeboden. De details van een traject kunnen ingezien worden door op het traject te klikken.
4. De beschikbare retourbestanden kunnen opgehaald worden door op ‘Vecozo status bijwerken’ te klikken, mits de integratie met Vecozo aanstaat. Na het inlezen van de retourinformatie verandert de status van de factuur in dit overzicht naar ‘Retourbestand ontvangen’. Wanneer u geen gebruik maakt van de integratie met VECOZO, kan de retourinformatie (.txt) onder ‘Retourbestand’ geüpload worden.
5. Via de factuur of het ‘Overzicht’ kunt u zien of er eventueel een correctie nodig is.

Declaratie aan cliënt/ organisatie

Wanneer een declaratie buiten de zorgverzekeraar om direct naar een cliënt of andere organisatie gestuurd moet worden, kan dit in het behandeldossier in het behandeltraject aangemerkt worden. Door middel van een rapportage wordt een overzicht verkregen met details over het traject. Aan de hand van deze rapportage kan er in het boekhoudkundig pakket een factuur worden aangemaakt. 

Wanneer een traject succesvol is gefactureerd aan een cliënt, kan het traject handmatig op ‘Gedeclareerd aan cliënt’ worden gezet. 

  1. Ga naar het Overzicht scherm
  2. Klik op Geaccordeerd om een overzicht te krijgen van de geaccordeerde trajecten.
  3. Zoek het goede traject op en klik achter deze regel op ‘Gedeclareerd’.
Corrigeren van behandeltrajecten

Wanneer de retourinformatie beschikbaar is en het traject is afgekeurd, dan kunt u het traject heropenen, zodat er een correctie gedaan kan worden. Dit kan via de factuur of het Overzicht scherm.

Vanuit de factuur zijn dit de stappen:

  1. Selecteer ‘Herdeclareren’
  2. Ga naar ‘Overzicht’
  3. Selecteer de status ‘Geaccordeerd’
  4. Zoek het betreffende traject en selecteer ‘Corrigeren’
  5. Log in het behandeldossier in of ververs de pagina als deze al open staat. Het behandeltraject kan nu inhoudelijk gecorrigeerd worden met behulp van .

Voor het corrigeren van behandelcomponenten moet eerst de einddatum uit het behandeltraject verwijderd worden, zodat het behandeltraject weer open staat. Nadat alle correcties zijn gedaan en de einddatum weer is ingevuld, kan het traject in de declaratie module opnieuw geaccordeerd en gedeclareerd worden. 

Tarieven

Voor meer informatie over de tarieven, kijk hier.

DIS aanlevering

Wanneer het DIS certificaat geïnstalleerd is door GeriMedica en er volgens het contract met de NZa aangeleverd mag worden, kan de DIS aanlevering voor de Basis GGZ gedaan worden.

Via het DIS aanlevering tabblad in Ysis Financieel basis GGZ, klikt u op ‘Stuur naar DIS’. Daarna is het bestand naar DIS verstuurd.

Rapportage

Onder het tabblad ‘Rapportage’ zijn een aantal rapporten beschikbaar:

  • Volledige productie Basis GGZ: Dit rapport toont alle behandeltrajecten, inclusief de bijbehorende behandelactiviteiten
  • Declaraties aan verzekeraar: Dit rapport toont de behandeltrajecten die aan de zorgverzekeraar zijn gedeclareerd
  • Declaraties aan patiënt/cliënt: Dit rapport toont de behandeltrajecten waarbij het veld ‘soort betaler’ in het behandeltraject in het dossier op ‘patiënt/cliënt’ staat. Aan de hand van deze rapportage kan er in het boekhoudkundig pakket een factuur worden aangemaakt.
  • Declaraties aan organisatie: Dit rapport toont de behandeltrajecten waarbij het veld ‘soort betaler’ in het behandeltraject in het dossier op ‘organisatie’ staat. Aan de hand van deze rapportage kan er in het boekhoudkundig pakket een factuur worden aangemaakt.

Het rapport kan aangemaakt worden door een begin- einddatum te kiezen en op de knop ‘Rapport genereren’ te klikken. De startdatum van het behandeltraject wordt gebruikt om te bepalen of een traject in het rapport moet worden opgenomen.

Beheer

Onder het tabblad ‘Beheer’ kunnen de instellingen voor de facturering geconfigureerd worden.

Er kan worden aangegeven of er gebruik wordt gemaakt van het automatisch versturen van de declaraties naar  Vecozo. Vergeet hierbij niet het emailadres in te vullen dat gebruikt wordt voor VECOZO.

Voor de DIS aanlevering kunnen de gebruikersnaam het instelling volgnummer ingevuld worden.

De factuurnummer range kan geconfigureerd worden. Dit zijn de eisen voor factuurnummering, deze zijn elk jaar opnieuw in te stellen:

  • De totale range mag maximaal 8 karakters lang zijn
  • De range kan niet beginnen met een 0
  • De range mag beginnen met 1 of meerdere letters. Wanneer de range begint met een letter, zal er na de letter ook een startcijfer ingevoerd moeten worden.
    Voorbeelden:
    10000001 – 19999999
    G1000001 – G1999999

Help

Hiermee opent de Handleiding Ysis.