Handleiding Ysis
- Home » Veelgestelde vragen – Wet zorg en dwang
Veelgestelde vragen
Wet zorg en dwang
Meer informatie over hoe Ysis faciliteert in het proces voortvloeiend uit de Wzd is hier te vinden.
Is het mogelijk om in 2020 nog VBM’s te registreren?
De functioneel applicatiebeheerder kan via Locaties en afdelingen beheren het vinkje Bopz aanzetten. Dit maakt het mogelijk om op de afdelingen waar dit vinkje voor aanstaat VBM’s te registreren. Dit is tijdens het overgangsjaar in 2020 nog mogelijk, vanaf 2021 niet meer.
Is het mogelijk om de VBM’s uit te zetten?
De functioneel applicatiebeheerder kan via Locaties en afdelingen beheren het vinkje Bopz uitzetten.
In welke situaties is de Wzd van toepassing?
De functie Wzd is in ieder dossier zichtbaar onder tabblad Medisch/juridisch. Bij iedere cliënt voor wie de Wzd van toepassing is (patiënten met een psychogeriatrische aandoening of verstandelijke beperking), kan er -indien nodig- Ovz ingevuld worden. Dit verschilt met de Wet Bopz, deze kon alleen toegepast worden als de cliënt op een afdeling verbleef met een Bopz-erkenning.
Wanneer is er sprake van verzet?
In de Wzd wordt verzet niet gedefinieerd, in de ‘Handreiking Wet zorg en dwang voor specialisten ouderengeneeskunde & artsen voor verstandelijk gehandicapten in intramurale setting’, par 2.3.4 wordt een toelichting gegeven wanneer je moet denken aan verzet.
Wie kan de rol van Wzd functionaris vervullen?
Een terzake kundig arts, gezondheidspsycholoog of orthopedagoog-generalist (zie wettekst Wzd art 1m)
Waarom kan -bij het wisselen van de Wzd-functionaris- de naam van de Wzd-functionaris niet gewijzigd worden?
Dit is wel mogelijk. De naam van de voormalig Wzd-functionaris is terug te vinden in ‘Historie’.
Waarom is er gekozen voor deze manier van registreren van Ovz in Ysis?
De manier van registreren in Ysis is gebaseerd op het stappenplan zoals beschreven in de Wzd en uitgewerkt door Vilans.
Indien bij het inzetten van Ovz gekozen wordt voor de optie ‘Er is geen sprake van verzet maar de cliënt is wilsonbekwaam’, dan zijn er minder keuze-opties dan bij ‘Welke vorm van Ovz wordt ingezet’, waarom?
In de wettekst Wzd art 2.2 staat dat als een cliënt wilsonbekwaam is en zich niet verzet tegen zorg waarbij medicatie wordt gegeven die van invloed is op het gedrag of de bewegingsvrijheid van de cliënt, vanwege de psychogeriatrische aandoening of verstandelijke handicap, of vanwege daarmee gepaard gaande psychische stoornis of een combinatie hiervan, waarbij de medicatie niet wordt toegediend volgens de geldende richtlijnen, of een maatregel die tot het gevolg heeft dat de cliënt enige tijd in zijn bewegingsvrijheid wordt beperkt, of insluiting, dan moet deze Ovz wel geregistreerd worden. De andere vormen van Ovz hoeven niet geregistreerd worden als een cliënt wilsonbekwaam is en zich niet verzet hiertegen, daarom zijn deze overige vormen van Ovz niet opgenomen in het keuzemenu.
Hoe kan Ovz die niet multidisciplinair besproken kan worden (in het kader van een noodmaatregel) genoteerd worden in het dossier?
Ons advies is om dat te noteren in ‘Verslag’. Op een later moment kan het stappenplan gevolgd worden en in het bijbehorend tabblad ‘Juridisch’ geregistreerd worden, conform de wettekst.
Niet alle informatie kan genoteerd worden in ‘Onvrijwillige zorg’, zoals bijvoorbeeld de argumentatie op de vragen. Hoe noteer ik mijn gewenste informatie?
Het Ovz formulier is bedoeld -net als destijds bij de Bopz- voor de registratie en verantwoording. Alle overige informatie, zoals onderbouwing, adviezen, overwegingen etc. kan in een verslag, behandelplan en adviezen genoteerd worden. Hiermee wordt voorkomen dat er een parallel dossier ontstaat en dat de Ovz vooral ene administratieve “invuloefening”wordt.
Waar kan het ernstig nadeel benoemd worden?
Dat kan genoteerd worden in ‘Verslag’, waar de gehele onderbouwing van de Ovz terug te vinden is. Desgewenst kan dit gekoppeld worden aan een episode.
Kan een cliënt in Ysis wils(on)bekwaam ter zake worden benoemd (dus specifiek op één onderwerp/maatregel) of alleen in breder verband wils(on)bekwaam?
Er zijn twee plekken -naast ‘Verslag’- waar informatie over wils(on)bekwaamheid genoteerd kan worden.
- Bij het openen van tabblad ‘Juridisch’ is bovenin onderstaande veld zichtbaar. Hier kan gerapporteerd worden of een cliënt wils(on)bekwaam is ten aanzien van het behandel-/zorgplan. Echter, bij ieder nieuw behandelplan (inzet van diagnostiek, voorstel medicatie, etc) moet formeel opnieuw getoetst worden of cliënt wils(on)bekwaam is van betreffende behandelplan. Dit dient gerapporteerd te worden in ‘Verslag’, samen met de bevindingen van betreffende aandoening en behandelplan.
- In het tweede lid van artikel 2 Wzd worden drie vormen van zorg genoemd die zo ingrijpend zijn dat hiervoor ook het stappenplan doorlopen moet worden. Dit is het geval wanneer de cliënt wilsonbekwaam ter zake is en de cliënt en de vertegenwoordiger zich niet tegen de betreffende vorm verzetten.
Het gaat om de volgende vormen van zorg:
- het toedienen van medicatie die van invloed is op het gedrag of de bewegingsvrijheid van de cliënt, vanwege psychogeriatrische aandoening of verstandelijke handicap, of vanwege een daarmee gepaard gaande psychische stoornis of een combinatie hiervan, indien die medicatie niet wordt toegediend overeenkomstig de geldende professionele richtlijnen;
- een maatregel die tot het gevolg heeft dat de cliënt enige tijd zijn bewegingsvrijheid wordt beperkt, of;
- de mogelijkheid tot insluiting.
Vanwege artikel 2 is onderstaande ontworpen:
Bij inzet van Ovz kan niet meer gekozen worden voor welke specifieke vorm, alleen een (sub)categorie. Bij de Vbm’s kon dat wel. Waarom is dit?
Bij de toelichting kan wel geregistreerd worden welke specifieke Ovz wordt toegepast. De IGJ wil graag inzage in welke (sub)categorie de Ovz valt.
Waar kan het beste de tekst van de extern deskundige opgeslagen worden?
Als de toelichting van de extern deskundige veel tekst is, adviseren we dit in het archief te zetten als document en bij ‘toelichting’ een verwijzing te maken naar het document in Archief.
Hoe komen registraties (duur/frequentie) en evaluaties van Ovz terug in Ysis?
Met behulp van de agenda/timeline en de rapportages in ‘Verslag’ (al dan niet gekoppeld aan een episode.
Waarom zijn er geen invulvelden voor de '7 punten'?
De zorgverantwoordelijke zet in zorgplan:
- Situaties, vorm, duur en frequentie van Onvrijwillige zorg
- Wie de Onvrijwillige zorg toepast
- Termijn (max. 3 maanden)
- Afbouwplan (advies)
- Aanvullende zorgvuldigheidseisen
- Continuïteit in zorg voor de cliënt
- Toezicht en kwaliteitsbewaking door zorgaanbieder en Wzd-functionaris
In onze visie is een zorg(leef)plan geen statisch document, maar een resultante van verschillende aspecten van de verslaglegging, afspraken, metingen, etc. van de zorg. Het formulier waar Ovz geregistreerd wordt is hier een onderdeel van.
Hieruit vloeit wat ons betreft voort dat de bovengenoemde 7 punten niet allemaal op dezelfde plek hoeven worden vastgelegd. Dit zou leiden tot onnodige administratieve last.
Hieronder zetten we puntsgewijs uiteen waar de informatie wat ons betreft kan worden vastgelegd.
ad1) Dit wordt al genoteerd in het Ovz-formulier
ad2) Dit kunnen verschillende en wisselende functionarissen (bijv een verzorgende, behandelaar, familie) zijn.
ad3) Vanaf de volgende release wordt het mogelijk om via de timeline de termijn aan te geven
ad4) Een afbouwplan kan gemaakt worden met behulp van een ‘Advies-sjabloon’ of ‘Brief-sjabloon’. De hoeveelheid informatie die hierin komt te staan zal te veel zijn voor een invulveld. Het afbouwplan is onderdeel van het zorgplan.
ad5) Ons advies is om deze informatie in ‘Advies’ of in ‘Verslag’ te noteren.
ad6) Het is ons niet duidelijk wat hierover geschreven moet worden.
ad7) Dit gebeurt op organisatieniveau
Er blijven weinig velden over die op deze plek ingevuld moeten worden. Daarbij is het onwenselijk dat er een parallel dossier ontstaat, daarom adviseren wij -net als destijds bij de wet Bopz- zoveel mogelijk te rapporteren in ‘Verslag’, gekoppeld aan een episode die verwijst naar Onvrijwillige zorg of het probleem.
Komt er een opvolger van de Rapportage zoals bij de wet Bopz?
Het is niet mogelijk om Ovz te registreren zoals dat voorheen kon met de Vbm’s in het kader van de Wet Bopz. Dit kan wel via Ysis inzicht (YI).
Wie geen YI heeft kan rapportages opvragen bij GeriMedica, dit is mogelijk via de contactpersoon van de organisatie.
Hoe kan er gerapporteerd worden naar de IGJ?
Het formele antwoord op de vraag waar de inspectie op let is hier terug te vinden.
Wanneer zal Ysis uitgebreidere ondersteuning gaan bieden om te kunnen voldoen aan de eisen rondom registratie van de IGJ?
Er is momenteel een pilot gaande met vijf zorginstellingen m.b.t. het specificeren van de toezichtinformatie. Dat gaat zowel om het “wat” als om het “hoe”. Overigens wordt hierbij de insteek gekozen dat aanlevering op cliëntniveau wordt gedaan terwijl de Wzd dat niet zo stelt. Hier wordt dus geanticipeerd op een wijziging in de wet. Bij deze pilots zijn ook de IGJ en de softwareleveranciers vertegenwoordigt. Als de specs helder zijn kunnen de softwareleveranciers waar nodig aanpassingen doorvoeren.
Voor nu kan gebruik gemaakt worden van de rapportage “aanleversjabloon IGJ” die vanuit Ysis Inzicht is te genereren.
Waarom kan een gekozen scenario niet worden gewijzigd?
We gaan er van uit dat als een wijziging nodig is, er ook sprake is van een nieuwe situatie waarbij opnieuw aangegeven moet worden of er sprake is van verzet, geen verzet, of geen van beide situaties.
In welke situaties wordt de evaluatiedatum aangepast?
De evaluatiedatum is de datum dat de huidige stap is ingezet, dus niet bij elke aanpassing in de gegevens binnen de verschillende stappen.
Is het mogelijk om een evaluatiedatum in te vullen?
Inplannen van de timeline-item voor twee weken voor de einddatum staat op de planning, dit is de volgende stap in de ontwikkeling van deze functionaliteit. Overigens komt het in ons ontwerp niet automatisch in de timeline maar krijgt de gebruiker de mogelijkheid om direct een timeline-gebeurtenis aan te maken.
Hoe kan een Ovz gestopt worden?
Stoppen doe je door prullenbakje, het icoontje gaan we nog wijzigen.
Wat gebeurt er met de Ovz gegevens als een cliënt verhuist?
Als een cliënt verhuist, worden de gegevens onthouden; de huidige Ovz-registratie loopt door. Dit is een logisch gevolg van het feit dat de Wzd van toepassing is op personen en niet op afdelingen.
Is er een koppeling met andere partners wat betreft de Wzd?
De koppeling met de meeste partners blijft ongewijzigd voor de Vbm’s. De Ovz is nog niet gekoppeld.
Wie hebben toegang tot de juridische informatie en wie kunnen het bewerken?
Alle disciplines kunnen toegang krijgen tot het bewerken van de juridische informatie met de juiste autorisaties.