Selecteer een pagina

Handleiding Ysis

  1. Home
  2.  » Veelgestelde vragen – Algemeen

Veelgestelde vragen

Algemeen

Welke browserversies ondersteunt Gerimedica?

Google Chrome (laatste of een-na-laatste versie), Mozilla Firefox (laatste of een-na-laatste versie), Safari (laatste of een-na-laatste versie), Microsoft Edge (laatste of een-na-laatste versie). Het gebruik van Google Chrome verdient de voorkeur.

Het lukt niet om in te loggen met mijn nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord, wat kan er mis zijn?

Een gebruiker moet altijd toegang hebben tot de behandeldossier module, anders kan een gebruiker niet inloggen. Dit kan aangevinkt worden in het medewerkersscherm onder ‘beschikbare modules’. Wanneer het alsnog niet lukt, neem dan contact op met support.

Ik kan een cliëntdossier niet vinden, wat moet ik doen?

Als u rechtsboven in het zoekveld enkele letters (1e deel achternaam of roepnaam) of cijfers (BSN/ geboortedatum) invoert, krijgt u gelijk enkele patiënten in behandeling te zien (max. 5).

Mocht de patiënt die u zoekt er niet bij staan, druk dan op Enter.

U krijgt nu een lijst van zoekresultaten te zien. In dit scherm heeft u aanvullende mogelijkheden: in de meeste gevallen gaat het om een patiënt die al is uitgeschreven, of die in een andere groep staan geregistreerd. Door de optie ‘Zoeken in gehele organisatie’ te selecteren en opnieuw op zoeken te drukken, zoekt u onder alle ingeschreven patiënten. Indien nodig, kunt u hierna de optie ‘Toon alleen uitgeschreven patiënten’ selecteren (houd hierbij de optie ‘Zoeken in gehele organisatie’ aangevinkt) en dan zoekt u in het overige deel van het patiëntenbestand.

Zie ook Zoeken voor meer details.

Waarom moet ik in het archief een extensie (bijv .doc) achter een bestandsnaam zetten?

Dit heeft te maken met werken in Ysis en lokaal werken. Door de extensie achter een document te zetten weet de computer lokaal met welk programma het bestand moet worden geopend. Zo kan bijv. een .txt bestand geopend worden met Wordpad of Notepad, afhankelijk hoe dit op de pc is geïnstalleerd. Veel gebruikte extensies zijn: .doc .xls .txt .pdf.

Wanneer ik in het archief een map selecteer krijg ik de melding: “De inhoud van deze archiefmap kan niet worden weergegeven”

De melding “De inhoud van deze archiefmap kan niet worden weergegeven” wordt getoond wanneer er geen behandelrelatie is (de map staat onder “Andere disciplines”) en er niet de juiste autorisatie in het beheerscherm is toegekend aan de medewerker: “Documenten beheren voor alle disciplines”.

Ik zie de COV knop niet, hoe kan dit?

De COV check is beschikbaar als er een Vecozo COV check certificaat is geconfigureerd door GeriMedica. De COV check kan per organisatie per locatie (dus niet afdeling) geconfigureerd worden. Wanneer de knop niet zichtbaar is, kan het zijn dat het BSN bij de cliënt niet is ingevoerd.

Hoe lang duurt het voordat ik word uitgelogd uit Ysis?

Na 30 minuten Ysis niet te hebben gebruikt wordt u uitgelogd uit Ysis.

Wat betekent de legenda in het monodisciplinaire dossier:

In de monodisciplinaire dossiers voor de paramedici is een legenda weergegeven om aan te geven wat voor soort veld het is.

B = basisgegevens: verplichte informatie volgens de richtlijn verslaglegging van de eigen beroepsvereniging om in te vullen.

C = conditionele gegevens: als het relevant is, moet het ingevuld worden, anders kan het overgeslagen worden.

1= 1e lijn: is een veld wat relevant is voor de 1e lijns zorg registratie en/of declaratie. Het is niet per definitie een verplicht veld. Voorbeeld machtigingsnummer kan indien nodig voor de 1e lijn ingevuld worden, maar is niet verplicht voor alle cliënten in te vullen.

De reden van inschrijving/opname is gewijzigd maar de historie blijft niet bewaard, hoe kan dit?

Wanneer er binnen een opname de reden van inschrijving bewerkt wordt, dan blijft de historie niet bewaard. Als een patiënt overgeplaatst wordt naar een andere afdeling zonder uitgeschreven te worden, dan geldt dit ook.

Wanneer een patiënt uitgeschreven wordt en weer opnieuw ingeschreven op een andere afdeling, dan blijft de historie wel bewaard en verschijnt het historie teken.

Als een patiënt uitgeschreven wordt in Ysis, hoe lang blijft het dossier dan benaderbaar, en kunnen er nog steeds documenten toegevoegd worden aan een dossier?

Het dossier kan bekeken worden, bij het benaderen van het dossier wordt u wel de vraag gesteld of u de patiënt opnieuw wil inschrijven, maar dit kunt u ook afwijzen. Ondanks het uitschrijven kunt u wel documenten toevoegen aan het dossier.

Ik ontvang geen SMS bericht, en kan nu niet inloggen, wat moet ik doen?

De applicatiebeheerder moet het mobiele telefoonnummer aan het medewerker account hebben toegevoegd. Dit veld mag geen plusteken (+) of spaties bevatten, dus alleen: 0612345678 of 06-12345678 is toegestaan. Wanneer het veld ‘mobiele nummer’ juist is ingevuld en de SMS niet ontvangen wordt, volg dan onderstaande stappen:

Controleer of uw provider een storing heeft.

Zet uw telefoon een minuut uit, en start deze daarna opnieuw op

Is er geen storing, en helpt het opnieuw opstarten van de telefoon niet, neem dan contact op met de helpdesk van Gerimedica. We hebben de volgende informatie van u nodig: het telefoonnummer, type telefoon en tijdstip van inloggen

Wat wordt er bedoeld met 'tegelmenu' of 'meermenu' binnen Ysis?

Dit is het menu rechtsboven in het dossier.

Hier vind u afhankelijk van de autorisaties die u toegewezen zijn de mogelijkheid om rapportages te genereren, beheer  en de snelkoppeling naar de Ysis Handleiding.

Wat betekent het volgende icoon met drie stipjes onder elkaar: ?

Dit is de ‘meer optie’, wanneer deze optie geselecteerd wordt verschijnt: en kunt u bewerken, dan wel verwijderen.

De ‘meer optie’ wordt niet getoond als er maar 1 optie is: dan wordt direct het relevante knopje getoond.

Wat moet er ingevoerd worden als BSN wanneer deze er niet is?

Hiervoor kunnen de volgende fictieve BSN’s gebruikt worden 999999989 en 999999990. Dit heeft te maken met het laatste karakter, dat een controlegetal is. 

Hoe registreer en declareer ik de zorg voor Asielzoekers?

De zorg van cliënten die asielzoeker zijn kan bij de RMA gedeclareerd worden. Hiervoor is Uzovi-code 3355 beschikbaar. De RMA accepteert alleen het fictieve BSN 999999999 (9×9) maar andere processen rondom de zorg kunnen niet met dit BSN omgaan.
We adviseren onze klanten om die reden als volgt te handelen:

Geef de cliënt met status asielzoeker de fictieve BSN 999999990 en registreer alle activiteiten zoals gewoonlijk.

Declaraties:
– GRZ: deze zorg moet met een handmatige factuur worden ingediend bij de RMA. Om te weten welke zorgproductcode op de factuur moet staan, moet de DBC eerst worden samengevat en dan afgeleid. Bij het afgeleide traject zie je de zorgproductcode en de registraties die horen bij deze cliënt.
Let op: het gaat hier niet om verwacht zorgproductcode of verwachttarief – deze hangen samen met de prognosegegevens van het traject. Het is belangrijk om dit traject niet te accorderen.
De zorgproductcode en de registraties kunnen kunnen worden overgenomen in een handmatige declaratie aan de zorgverzekeraar RMA. Het tarief van dit zorgproductcode kun je opzoeken onder tarieven. Als de RMA heeft uitbetaald kun je het traject op Afgevoerd laten zetten door de onze Servicedesk.

– ELZ en Basis GGZ: Registreer zoals gewoonlijk. Bij deze registraties kan er gekozen worden voor Declaratie aan cliënt. De factuur kan naar de RMA gestuurd worden.

– ELV en GZSP: Registreer zoals gewoonlijk. Bij deze registraties kan men de dagen en het tarief bekijken in de factuur nadat er is gedeclareerd. Nadat deze declaratie is Afgewezen, kan de status Afgewezen, niet meer indienen worden geselecteerd en kan er een opgemaakte factuur naar de RMA gestuurd worden .

Wanneer komen de initialen van de collega die het bericht gelezen heeft te staan bij het bericht?

Als via ‘Berichten voor andere gebruiker’ een bericht wordt gelezen door een collega is dit inzichtelijk voor de geadresseerde in de berichtenbox en staan de initialen van de collega bij ‘gelezen door’.  Als een geadresseerde een bericht heeft gelezen, blijft de status ‘ongelezen’ van dit bericht voor de andere geadresseerde(n) van toepassing.

Als een bericht naar twee personen wordt gestuurd en wordt gelezen door één van de geadresseerden, wanneer verandert de status dan naar gelezen?

Als één van de ontvangers het bericht leest, blijft dit bericht in de andere inbox ongelezen. Dit geldt niet voor verwijzingen, een verwijzing die gelezen is, is ook bij de andere ontvanger ‘gelezen’. Voor zorgmailberichten geldt dat een labbericht dat is geaccordeerd ook bij de andere geadresseerde de status gelezen krijgt.

De teller van mijn berichten geeft aan dat er ongelezen berichten zijn, maar als ik naar mijn inbox ga zie ik geen ongelezen berichten. Hoe kan dit en hoe los ik dit op?

Het kan zijn dat er ongelezen berichten zijn gearchiveerd. Deze zijn niet direct zichtbaar. Door het vinkje aan te merken bij ‘gearchiveerd’, zullen deze berichten zichtbaar worden.

Het lukt niet om een bericht in mijn inbox op ‘gelezen’ te zetten. Hoe los ik dit op?

Wanneer een bericht terug op ‘ongelezen’ springt, kan deze met de volgende stappen op ‘gelezen’ worden gezet:

– Klik het bericht aan: het bericht is nu ‘gelezen’

– Selecteer in het stippeltjes menu ‘markeren als ongelezen’: het bericht staat nu weer op ‘ongelezen’

– Klik het bericht nogmaals aan: het bericht is nu ‘gelezen’.